آموزش باغبانی

هرس

PSX 20240215 162910 - هایان نهال

هرس

 یعنی بریدن و برداشتن قسمت‌هایی از یک درخت ، این روش تعدادی از راهکارهای باغبانی که در تنظیم و رشد درخت یا دربرداشتن شاخه‌های مرده یا بیمار درخت را در بر می‌گیرد.

 

چوب مرده یا بیمار را هرس کرد و ایجاد گل و غنچه‌های میوه را تحریک می‌کند. هرس معمولاً به‌معنی بریدن شاخه‌هاست، گاهی اوقات قطع کامل شاخه‌های کوچک‌تر است. ممکن است به معنی قطع جوانه‌های تازه، غنچه‌ها، برگ‌ها و غیره هم باشد. توجه دقیق به هرس و پرورش درختان جوان روی محصول و طول عمر آن‌ها تأثیر می‌گذارد.

 

پرورش و هرس خوب می‌تواند از صدمه‌زدن بعدی نقطه انشعاب‌های (جایی که تنه درخت به دو یا تعداد بیشتری شاخه منشعب می‌شود) ضعیف که موجب شکسته‌شدن شاخه‌ها در اثر سنگینی وزن میوه، برف، یا یخ می‌شود، پیشگیری کند.

 

برای اینکه درک بهتری از عمل هرس و اینکه چطور این کار موجب تغییر در رشد درخت می‌شود را داشته باشیم بهتر است تا کمی دانش دربارهٔ هرس کسب کنیم.

 

گیاه از محل بافت جدید که بخشینه (در نزدیکی بندهای ریشه و جوانه‌ها) نامیده می‌شود و حاوی سلولهای جوان است آغاز به رشد می‌کند. رشد بخشینه به منظور بهروری سریع و رو به بالا برگ‌ها از نور خورشید و اینکه ریشه‌ها قابلیت نفوذ در خاک را داشته باشند، است.

 

به‌محض رسیدن به ارتفاع کافی ریشه‌ها و شاخه‌ها شروع به ضخیمتر شدن می‌کنند تا با این وسیله، گیاه را سراپا نگه دارند. به این بندهای رشد کننده گیاه جوانه‌های زاویه ای می‌گویند.

 

جوانه‌های زاویه ای هورمون اکسین (هورمون رشد) را ایجاد می‌کنند که نه تنها باعث تسریع رشد سلولها می‌شود بلکه از رشد شاخه‌ها ی جانبی و عمقی که ممکن است باعث کاهش دریافت نور خورشید و املاح معدنی توسط درخت شوند پیشگیری می‌کند.

 

هرس

هرس

 

هر سال از اواسط پاییز پرسش پراهمیتی برای باغداران عزیز شکل میگیرد که چه درختانی از باغ هرس شود و چه درختانی نباید هرس شود ؟

با ما همراه باشید تا مطالب زیر را یاد بگیریم

در جواب به این پرسش باید به شما دوستان بگوییم که هرس یک کار مدیریتی برای باغ است که  همه درختان احتیاج دارند و باید با توجه به اقلیم منطقه و سن درختان تصمیم بگیرید که هرس را انجام دهید یا خیر! البته برای برخی درختان میوه اگر هرس انجام نشود در سال بعد باغدار عزیز شاهد کاهش تعداد میوه‌ها و عملکرد خواهد بود.

هرس درخت چیست؟

 یعنی حذف شاخه‌های اضافی درخت و اقداماتی است که از قدیم مورد توجه بوده است. در واقع هرس یعنی قسمتی از درخت مانند شاخه، ریشه، برگ و گل را حذف کنید.

 

علاوه‌بر هرس، کلمه تربیت نیز مهم است که در واقع با این کار به تربیت درخت کمک کرده‌اید. عملیات هرس درختان در بعضی کشورها با دستگاه‌های مدرن انجام می‌شود ولی مهم‌ترین نکته این است که این کار را در زمان درست و اصولی انجام دهید.   

 

PSX 20240215 162554 - هایان نهال

 

ضرورت انجام هرس درختان میوه

باغداران عزیز دقت کنید که اگر رشد رویشی درختان میوه طی فصل رشد به صورت مناسبی نباشد منجر به بروز مشکلاتی از جمله کاهش باردهی درخت شده و شما باغدار عزیز بایستی با یک سری عملیات مانند هرس این مسئله را مدیریت کنید.

 

هرس درخت به ایجاد تعادل بین رشد رویشی و زایشی کمک می‌کند تا رشد شاخه و برگ‌ها مانع تولید جوانه‌های گل و سپس میوه نشود. علاوه‌براین در جهت بهبود شرایط درخت باید شاخه‌های بیمار و غیربارده که فقط انرژی درخت را گرفته و ثمری ندارند نیز هرس شوند تا درخت شرایط مناسبی داشته باشد.

 

توجه کنید که هرس شدید منجر به از دست دادن بسیاری از ذخایر درخت شده و متاسفانه رشد جدید در فصل بعد بسیار با تاخیر خواهد بود و قطعا عملکرد هم کم است (استثنا در مورد انگور و کیوی وجود دارد).

 

قطعا هرس درختان میوه فوایدی دارد که در ادامه مطالعه می‌کنید.

 

بهبود رشد رویشی

هرس نکردنِ درختانِ میوه باعث ، عدم انتقال نور به شاخه‌های پایین و درون درخت شده و در نتیجه این شاخه‌ها ضعیف بوده و به مرور زمان از بین می‌روند.

 

بهتر شدن رشد جوانه‌های رویشی و افزایش نفوذِ نور به داخل درخت به بهتر شدن شرایط رشدی و فرم درخت کمک کرده که این اتفاق برای رشد بهترِ جوانه‌های زایشی و بهبود عملکرد اهمیت زیادی دارد. هرسِ اصولی همچنین در گردش هوا و تهویه داخل تاج درخت نقش دارد و احتمال گسترش بیماری‌ها و رشد آفات نیز کم‌تر خواهد شد.

 

سوال برخی افراد است که چه درختانی را نباید هرس کرد؟

توجه داشته باشید که که برخی درختان مانند آلبالو بطور معمول هرس نمی‌شوند ولی اگر در منطقه ای درخت آلبالو دچار مشکل در رشد رویشی بود و یا شاخه آفت زده و یا بیمار داشت باید هرس برای آن با قطع و حذف شاخه‌های مریض هرس انجام شود. بنابراین بطور قطع نمی‌توان گفت که گونه‌ای خاص از درختان نباید هرس شود.

 

 

بهبود رشد جوانه‌های گل و میوه‌ها

اینکه رشد رویشیِ مناسب چگونه به رشد زایشی کمک می‌کند، سوالی است که برای برخی افراد مطرح می‌شود.

 

بهتر است بدانید زمانیکه شما شاخه‌های اضافی و بیمار را هرس می‌کنید، در واقع درخت به طرف تولید جدید می‌رود و با شروع فصل، رشدِ جوانه‌های رویشی بسیار بهتر از وقتی است که تاج درخت شلوغ باشد.

 

با باز شدن جوانه‌های رویشی، برگ‌ها در کل درخت نور کافی را دریافت کرده و با فتوسنتز می‌توانند مواد غذایی کافی برای جوانه‌های گل و سپس میوه‌ها را تولید کنند.  

 

در درختان میوه، محل قرار گرفتن جوانه‌های زایشی بسته به گونه متفاوت است (در برخی گونه‌ها روی شاخه یکساله ولی در برخی دیگر بر روی شاخه دو ساله جوانه‌های زایشی رشد می‌کنند) و در هرس باید به این مورد توجه کافی داشته باشید زیرا اگر شاخه‌هایی که جوانه زایشی دارند، هرس شوند مطمئنا تعداد میوه سال جاری شما کم خواهد بود.

 

زمان دقیق هرس درختان

در دو دوره هرس درختان میوه انجام می‌شود و بطور کلی زمان دقیق هرس درختان میوه بسته به آب و هوا منطقه متفاوت است و معمولا هرس به شکل دوره زمانی در نظر گرفته می‌شود:

  • در زمستان بعد از یخبندان و قبل از بیداری درختان
  • در بهار و تابستان

PSX 20240215 162643 - هایان نهال

هرس زمستانه درختان

هرس زمستانه در درختان دانه‌دار مانند سیب و گلابی و به، به علت فرم رشد و وزن بالاتر میوه مهم است، ولی در درختان هسته‌دار مانند آلبالو  اغلب در زمستان انجام نشده، مگر اینکه نیاز باشد شاخه‌های خشک و بیمار درخت هرس شوند. در درخت هلو نیز به علت رشد جوانه گل روی شاخه سال جاری باید هرس زمستانه انجام شود.

 

دوره هرس درختان در مناطق معتدله باید بصورتی باشد که قطع شاخه باعث حساسیت درختان به سرما نشود. نکته این است که با انجام  قطع شاخه، روی درخت زخم ایجاد می‌شود و محل هرس شده، مکانی می‌شود که سرما براحتی به داخل درخت نفوذ کند و باعث تخریب بافت‌ها خواهد شد.

 

ذاتاً باید دما برای ترمیم زخم‌ها مناسب باشد و اگر پس از هرس، دما منطقه به یخ‌زدگی برسد حتماً درختان آسیب جدی می‌بینند. بنابراین زمان هرس باید بعد از تمام شدن یخبندان منطقه باشد که این زمان ، بسته به منطقه تاریخ‌های متفاوتی خواهد بود ولی معمولا در کشور ما ،با یخبندان‌ در بسیاری مناطق تا اوایل بهمن ماه پایان یافته و اواسط بهمن تا اوایل اسفندماه زمان مناسبی برای هرس درختان است.

 

زمان هرس مرکبات در مناطق شمالی و جنوبی متفاوت است. در مرکبات شمال کشور بسته به رقم مثلا در ارقام نارنگی از مهرماه، آغاز شده ولی در ارقام پرتقال اواخر آذرماه زمان مناسبی برای هرس است.

 

در مرکبات جنوب نیز زمان هرس از اوایل تا اواخر آبان ماه است، از این جهت که گلدهی مرکبات جنوب بسته به رقم از دی‌ماه شروع می‌شود و بهتر است قبل از گلدهی هرس انجام شود. میزان هرس مرکبات نیز باید بین 10 تا 15 درصد باشد تا ذخایر درخت از دست نرود و رشد جوانه‌های زایشی و گل‌ها دچار اختلال نشود.

 

پیشنهاد می‌شود که برای جلوگیری از آسیب بعد از هرس درختان، محل‌های برش را با چسب پیوند یا مواد ضدعفونی کننده، به اصطلاح ببندید تا نفوذ عواملی مانند سرما و یا عوامل بیماری‌زا کاهش یابد.

 

هرس درختان در فصل رشد

هرس در بهار و تابستان در همه درختان و هر ساله انجام نمی‌شود، مگر در مناطقی که رشد درختان بسیار زیاد است و نور به دلیل حجم بالای شاخه و برگ وارد کانوپی نشده و تهویه هم بخوبی انجام نمی‌شود. این مورد در استان گلستان که رشد هسته‌داران مانند هلو و شلیل بسیار زیاد است، مشاهده می‌شود و باید این هرس به صورت بریدن سرشاخه‌ها باشد نه اینکه کل شاخه قطع شود و به درخت آسیب بزند.

 

نکات برای هرس ریشه درختان

باغداران عزیز توجه داشته باشید که مطالعات روز دنیا نشون داده که بطور کلی هرس ریشه بجز در موارد بسیار خاص توصیه نمی‌شود زیرا معایب بسیاری بخصوص برای درختان بالغ باغ شما دارد.

 

در واقع شما با هرس ریشه زمینه جذب آب و مواد غذایی را در ریشه بسیار کم کرده چون در نوک ریشه‌ها بخش‌هایی است بنام ریشه‌های مویین که وظیفه جذب آب و عناصر غذایی را به عهده دارند و زمانیکه شما ریشه را هرس کنید در واقع این ریشه‌های مویین را قطع کرده و دیگر درخت قادر به جذب نیست. در واقع هرس ریشه خسارت جبران ناپذیری به درخت شما وارد می‌کند و حتی ممکن است کل درخت خشک شود.

 

PSX 20240215 162722 - هایان نهال

 

 

خرید نهال از هایان نهال

 

هایان نهال آماده ی ارائه بهترین نهال و در صورت نیاز بهترین مشاوره برای احداث باغ است ،ما فروش نهال را با مناسب ترین قیمت نهال انجام می دهیم .

 

نهالستان هایان ، مرکز فوق تخصصی کاشت نهال و توزیع آن بدون واسطه با بهترین متد روز دنیا نه تنها یکی از بهترین نهالستان میاندوآب ( قطب نهال ) می باشد ، بلکه یکی از معتبرترین نهالستان های منطقه (خاورمیانه) محسوب می شود .

 

ما نه تنها ارسال نهال به سراسر کشور را انجام می دهیم، بلکه از کشور های همجوار هم ما سفارش نهال داریم و این حاصل تجربه چندین ساله و لطف خدا و مردم بوده است ، که ما را به یکی از معتبرترین نهالستان های منطقه تبدیل کرده است .

 

ما امکان خرید آسان و امن را برای خریداران خود فراهم کرده ایم و ارسال نهال با بسته بندی ایمن و سریع ترین زمان ممکن را داریم ، هدف ما این است شما باغ آیده آل خود را داشته باشید .

 

فروش نهال در هایان نهال پایان کار نیست ، ما از زمان کاشت تا هرس و محصول دهی نهال ارائه شده خدمت شما ، در کنار شما هستیم ، شما درصورت نیاز برای بهره مندی هر چه سریع تر از مشاوره کارشناسان ما با راه های ارتباطی زیر با ما همراه باشید .

 

PSX 20240215 162827 - هایان نهال

 

 

نهالستان‌ هایان، به عنوان تخصصی‌ ترین و فوق تخصصی‌ ترین نهالستان، اولین تولیدکننده نهال با استاندارد برتر و کیفیت بی‌نظیر در صنعت نهالکار ی شناخته می‌شود.

 

از زمان آزمایش بذر تا محصول‌دهی درخت، ما با اصول اخلاقی و تخصص فراوان، نهال‌های برتر و مرغوب را به شما ارائه می‌دهیم.

 

با تمرکز بر پیش فروش نهال ، مشتاقانه منتظر همکاری با شما هستیم.

 

با توجه به تخصص ما در نهالکاری و غرس نهال، شما می‌توانید به آسانی نهال‌های برتر را از ما سفارش دهید و از خدمات حرفه‌ای ما بهره‌مند شوید.

 

از بهترین نهالستان و نهال‌های ارزشمند، با استاندارد و کیفیت برتر، نهالستان‌هایان اعتماد کنید و به کمک مشاوره‌ی ما، خرید نهال را به تجربه‌ای مثال زدنی تبدیل کنید.

 

با بهره‌مندی از نهال‌های بی‌نظیر و خدمات ما، به باغبانی موفق و پربار خواهید رسید.

 

در نهالستان‌ هایان، به مشتریان خود ضمانت می‌دهیم که هر نهالی که از ما خریداری می‌کنند، تضمینی از کیفیت و اصالت برتر خواهد داشت.

 

با تکیه بر تجربه‌ی ما در صنعت نهال، همیشه مشتاقانه مشاوره‌ی باغبانی حرفه‌ای را به ارمغان می‌آوریم.

 

از نهالستان‌ هایان، به عنوان بهترین نهالستان کشور، می‌توانید انتظار داشته باشید که بیشترین تنوع نهال‌ها را با کیفیت برتر در اختیار داشته باشید.

 

ما افتخار داریم که بهترین منبع نهال‌هایی با ارقام برتر و اصول اخلاقی برای شما عزیزان هستیم.

 

اگر به دنبال معتبرترین نهالستان کشور هستید که با ارائه‌ی محصولات با کیفیت و خدمات عالی، مشتریان را به خود جلب کند، نهالستان‌هایان بهترین انتخاب است.

 

با تمرکز بر محافظت از باغات و ارتقاء بهترین ارقام نهال‌ها، ما به عنوان مرکز معتبر در این صنعت شناخته می‌شویم.

 

از امروز به محافظت از باغ‌های خود اهمیت دهید و با مشاوره‌ی ما، بهترین ارقام نهال را برای احداث باغ‌های خود انتخاب کنید.

 

به نهالستان‌هایان اعتماد کنید و به بهترین نهال‌ها برای باغ‌های خوابگاهی خود دست یافته و از تجربه‌ی فوق‌العاده‌ای لذت ببرید

 

بهترین نهالستان هایان با داشتن شناسه و مجوز رسمی، از دیگر نهالستان‌ها در ایران برجسته‌تر است. این نهالستان توسط کارشناسان مجرب اداره می‌شود و نهال‌ها در زمین‌های مرغوب و مناسب کاشته می‌شوند.

 

انتخاب نهالستان هایان در خرید نهال‌ها، اطمینان حاصل می‌کند که نهال‌هایی با کیفیت عالی و مناسب شرایط اقلیمی و خاک منطقه را در اختیار دارید.

این نهالستان معتبر و دارای بزرگترین تنوع نهال‌های مرغوب در منطقه است.

 

با انتخاب نهالستان هایان، از اهمیت و کیفیت نهال‌ها اطلاع دقیقی خواهید داشت و می‌توانید به آسانی نهال‌هایی را با مشخصات دلخواه خود انتخاب و تهیه کنید.

این نهالستان به عنوان یکی از بهترین نهالستان‌ها در ایران و از جمله نهالستان اصلی برای علاقمندان به نهال‌های مرغوب است.

نهالستان هایان با تولید نهال به صورت مستقیم و بدون واسطه، نهال‌های مرغوب را به مشتریان عرضه می‌کند.

این نهالستان با انجام پخش نهال عمده و تضمین کیفیت نهال‌ها، به یکی از بهترین مراکز فروش نهال اصلاح شده در ایران تبدیل شده است.

 

نهالستان هایان به عنوان یکی از پیشگامان در صنعت نهال، دارای مجوز از وزارت جهاد کشاورزی بوده و نهال‌هایی با تاییدیه‌های استاندارد و کیفیت عالی را تولید می‌کند.

این نهالستان متخصصان مجرب خود را به مراقبت و پرورش نهال‌ها معتمد کرده و نهال‌های مرغوبی را به دست مشتریان خود می‌رساند.

 

با انتخاب نهالستان هایان برای خرید نهال میوه، می‌توانید به آسانی نهال‌های اصلاح شده و با کیفیت را تهیه کنید و از مزایای تولید نهال به صورت مستقیم و پخش عمده نهال بهره‌مند شوید.

 

نهالستان هایان به واسطه مراقبت‌های خاص و مبارزه با آفات و بیماری‌های نهال، نهال‌هایی را با ارزش افزوده بالا ارائه می‌دهد که می‌تواند برای باغ‌داران و علاقمندان به کشاورزی انتخابی مناسب باشد.

با اعتماد به نهالستان هایان و تهیه نهال‌ها از این مرکز، می‌توانید از محصولات با کیفیت و مرغوب برخوردار شوید و از رشد و توسعه بهتر باغ‌ها خود لذت ببرید.

با افتخار، نهالستان هایان، بهترین مرکز تامین نهال و مشاوره باغبانی در کشور.

این نهالستان با تکیه بر تخصص و تجربه‌های بیش از دهه‌ها، خدمات بی‌نظیری را به علاقمندان به باغداری ارائه می‌دهد.

 

محافظت از باغات و ایجاد محصولاتی با کیفیت از جمله اهداف اصلی نهالستان هایان است.

ما با ارائه راهنمای احداث باغ، بهترین ارقام نهال و اصالت نهال‌ها، تضمین قیمت و کیفیت، ضمانت و تحویل فوق سریع، بهترین خدمات را به مشتریان مان ارائه می‌دهیم.

 

مشاوره باغبانی و نهال نیز از خدمات ویژه نهالستان هایان است.

متخصصین ما آماده‌اند با ارائه راهنمایی‌های کامل و دقیق، شما را در ایجاد باغ‌های پربار و پرتوان یاری کنند.

 

نهالستان هایان، یکی از معتبرترین نهالستان‌های کشور محسوب می‌شود.

ما با داشتن مجوز‌های رسمی و تضمین بهترین قیمت، نهال‌های با کیفیت و اصالت را به مشتریان خود ارائه می‌دهیم.

 

با اعتماد به نهالستان هایان، می‌توانید به آسانی به بهترین نهال‌ها دسترسی پیدا کنید و از رشد و توسعه باغ‌های خود لذت ببرید.

از مشاوره تا تهیه نهال‌، همه چیز در یک مکان، نهالستان هایان، به منزله یک همکار ارزشمند برای شماست.

نهالستان هایان، یک نهالستان تخصصی و فوق تخصصی با بیش از سه دهه تجربه در نهالکار ی، به عنوان مرجع تخصصی نهال در ایران شناخته می‌شود.

ما به عنوان اولین تولید کننده نهال در کشور، افتخار داریم که نهال‌های با کیفیت و استاندارد را به شما عرضه کنیم.

 

با اعتماد به نهالستان هایان، شما می‌توانید بهترین نهال‌ها را با اطمینان از کیفیت تهیه کنید.

همچنین، با پیش فروش نهال‌ها، می‌توانید نهال‌های مورد نیاز خود را به موقع و با قیمت مناسب تهیه کنید.

 

از زمان آزمایش بذر تا محصول دهی نهال، نهالستان هایان به مراقبت‌های حرفه‌ای می‌پردازد و نهال‌های خریداری شده از ما، بهترین نتیجه را در کاشت و غرس نهال‌ها به شما ارائه خواهند داد.

 

به عنوان یک نهالستان تخصصی و فوق تخصصی، هدف ما تامین نهال‌های با کیفیت و استاندارد برای مشتریان عزیز است.

با اعتماد به نهالستان هایان، شما می‌توانید به آسانی به نهال‌های برتر و با کیفیت دسترسی پیدا کنید و باغ‌های پربار خود را به بهترین شکل ایجاد کنید.

 

فروشگاه هایان نهال

 

اینستاگرام هایان نهال

 

یوتیوب هایان نهال

 

واتساپ هایان نهال

 

تلگرام هایان نهال

 

PSX 20240215 162910 - هایان نهال

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *